Výroba a prodej dětského oblečení je obor v kterém začíná ročně stovka nových podnikatelek. A aby ne. Je to obor, kde jsou zdánlivě nejmenší vstupní náklady, nejjednodušší pro začátky, pokud šijete jen krátce a prakticky se zdá, že nic důležitého nemusíte umět. Ušít dětské kousky nezabere přeci tolik času. Jsou malé tak se vejdou na menší plochu látky, není nutné umět tolik z konstrukcí střihů, protože děti jsou ploché. Navíc existuje tolik roztomilých vzorů, že?
Začátky prakticky většiny v handmade tvorbě dětského oblečení mají podobný příběh:
" Maminka je na mateřské. Začne šít pro své děti podle střihů, které zakoupí na internetu. Okolí se její výrobky líbí a tak sama maminka, někdy to ale je její okolí, přijde na myšlenku, trochu si prodejem vydělat a přispět tak do společné kasy.
Následuje oznámení - většinou na sociálních sítích dotyčné, kde ji sleduje její nejbližší okruh známých, že přijímá zakázky a začíná podnikat. Maminka si následně zřídí vlastní účet na Instagramu a doufá v příchod zakázek."
Takto začíná 99 žen ze 100. Jen málo z nadšených nakonec vydělává nějaké peníze, aby si pokryly náklady, jen zlomek z nich nakonec dokáže vydělat i nějaký ten zisk.
Realita podnikání
Tohle je realita a je to naprosto běžné a nevypovídá to nic o ničem. Jen malé procento dokáže skutečně uspět. Jen malé procento si nakonec dokáže vydělat na sebe a svoje náklady nebo na nějaké další radovánky. Velmi malé procento z těchto nadšených žen překlopí svoje podnikání do profitabilního bussinesu a vydělává statisíce korun ročně.
Handmade podnikání je velmi náročné. To bez debat. Prakticky se musíme rozčtvrtit a v jedné osobě se stáváme výrobcem, marketingovým ředitelem, kontrolorem kvality, účetním a kdové čím ještě. To, na co mají úspěšné firmy svoje zaměstnance, musíme obsáhnout v jedné osobě.
Podnikání v handmade dětském oblečení se může zdát na první pohled snadné ale uspět v něm je těžší, než si myslíte.
Musíte znát zákony.
Dobře počítat, rychle vyrábět, být kvalitní a konzistentní, mít nějaké to POO (point od originality), umět zaujmout zákazníky abyste na trhu vydrželi a udrželi se ziskový.
Pojďme si tedy říct, jak začít podnikat v dětském oblečení jako výrobce a prodejce v jednom?
V čem je podnikání ve výrobě dětského oblečení jiné než jiné obory?
Než se pustím do jednotlivých kroků, které musíte udělat, aby se z vás stal oblíbený handmade výrobce a vydělali jste na tom, je dobré říct si, v čem je výroba dětského oblečení jiná oproti jiným oborům?
Výroba je výrazně složitější
Pokud se chcete stát výrobcem dětského oblečení budete muset vyrábět spoustu velikostí jednoho produktu. Děti se během 1 roku vytáhnou až o 30 cm a to je hodně velikostí mezi 56 a 80. Jen v tomto prvním roce děti vystřídají celkem 5 velikostí.
V následujících letech do 14 roku věku, kdy se dá říct, že jsou na pomezí dospělosti, vystřídají celkem 22 velikostí od 80 do 152. To je opravdu obrovské množství variant!
Oproti podnikání, kde se vyrábějí například nálepky v jedné jediné variantě, je výroba dětského oblečení svojí náročností naprosto monstrózní.
Pokud tedy prodáváte jeden typ oblečení, musíte jej vyškálovat v nejméně 12 - 16 velikostech, aby to mělo smysl dělat. Děti rostou rychle a pravděpodobně se nebudou v rodinách nacházet pouze po jedno kusu. Rodiny, kde žije více dětí, nemají ve zvyku oblékat děti po jednom ale naopak se snaží ušetřit i na poštovném a oblékají všechny naráz.
Cestou je specializace.
Finanční náročnost je velká
Náročnost na financování takové výroby je značná. Vezměte si například, co vás bude stát naskladnit si například 200 ks nálepek s dinosaury. Prakticky potřebujete zafinancovat materiál na výrobu, barvy do tiskárny, nějaké nože do plotru, balící materiály. Výroba nebude příliš časově ani finančně náročná. Tisk obstará tiskárna, řezání plotr a vy jen samolepky zabalíte.
Finanční náklad na pořízení 200 malých archů plných samolepek se může vyšplhat na 500 Kč. Časově na tom strávíte cca 3 hodiny dohromady.
Oproti tomu si vezmeme naskladnění a výrobu dětského body. Body budete vyrábět v jedné barvě v celkem 5 velikostech do 1 roku dítěte. Musíte spočítat odlišní náklady na výrobu jednoho kusu. Větší velikosti budou mít mnohem větší náklad na vstupu - látky, nitě, čas. A menší budete šít prakticky stejně dlouho ale budou mít menší náklady na materiály. Tyhle odlišnosti musíte buď zohlednit v ceně každou zvlášť a nebo umět počítat s průměry.
Dejme tomu, jeden kus má průměrný náklad na materiál 160 Kč, musíte jich ušít alespoň 5 z každé velikosti, aby jste byli připraveni na prodej ze skladu. To znamená 5 x 160 Kč x 5
A máme v tom 4000 Kč a ještě jsme ani nezačali prodávat.
Oproti samolepkám máme prakticky nulové skladové zásoby, Pracovaly jsme na tom 14 hodin v kuse a naše peněženka schudla o 4000 Kč.
Kdo má lepší pozici při začátku prodeje? Kdo se dostane rychleji na nulu a začne prakticky rychleji vytvářet zisk?
Začínáme
V prvné řadě je tu nějaký podnikatelský nápad nebo plán. Díky plánu v začátku podnikání získáte přehled o tom kdo je váš zákazník, co budete prodávat, za kolik to budete prodávat, kde to budete prodávat a čeho chcete dosáhnout.
Já radím začít od konce.
Čeho chcete dosáhnout je otázka, kterou si musíte položit na začátku. Více najdete v tomto dříve publikovaném článku, kde vysvětluji postup krok za krokem v oblasti plánování.
Jakmile máte jasno v tom, kdo je zákazníkem a co chcete vyrábět, super můžete se vrhnout na další metu a tou je realizace!
Designování a etikety
Jakmile máte hotové plánování a víte, co chcete vyrábět, je zde první krok, pustit se do výroby prototypů a ostrých hotových výrobků. V praxi to vypadá tak, že vyberete materiály, střihy, komponenty, umístění značek, brandového loga, etiket velikostních a etiket s údržbovými pokyny.
Na etiketách se chvilku pozastavíme. Ze zákona máte povinnost označit každý výrobek velikostí, složením a pokyny k péči o produkt. Dále názvem výrobce.
Je to krok k ochraně spotřebitele. Ale hlavně tím pečujete o svoje zákazníky. Dnes každý člověk očekává, že oblečení bude tyhle prvky mít a pokud je mít nebude, bude to na vaše triko a nevrhne to na vás dobrý dojem.
Etikety si můžete navrhnout v Canvě a nechat si je vytisknout například u společnosti Etka nebo Nanistyl.cz. Můžete použít plotr a vytvořit si nažehlovací etikety. Etiketa každopádně musí být pevně spojena s výrobkem. Tak znáí vyhláška.
Jakmile máte etikety navržené, vymyslete na vašem produktu systém uchycení (například na dětských overalech od velikosti 56 nedoporučuji nic všívat vvyloženě do švu, maminky to často stříhají ihned při vybalení a etiketa ve švu nejde sundat jinak než poškozením oděvu) a zamyslete se nad nejlepšími materiály.
Etikety uvnitř oděvu z tuhého polyesterového materiálu (polyesterová stuha) nadělají více škody než užitku! Hlavně u miminek. Je nutné tedy skutečně dobře přemýšlet nad tím, co kam dáte.
U designování výrobku myslete na vhodnost kombinací barev. Při šití e větším množství se látky samozřejmě neperou před doručením k zákazníkovy a proto musíte počítat i s možným zaputěním látek do sebe a vše si raději zkusit.
Také musíte počítat se srážením a vhodně zvětšit dané oděvy tak, aby po vyprání měla maminka doma správnou velikost.
Certifikace a normy
První nejdůležitější věcí je splnění zákonných norem. Normy upravují podmínky pro prodej konečným zákazníkům jako jsou děti tak, aby nedocházelo ke kontaktu s nebezpečnými látkami, otravám nebo těžkých úrazům.
Jelikož pravděpodobně máte děti, nelíbilo by se vám, kdyby se vám dítě otrávilo ožužláváním nějaké potištěné látky.
To si za triko nevezmete.
Proto musíte dbát skutečně velkého důrazu na to, aby každá látka, kterou použijete pro výrobu dětského oblečení, splňovala certifikát OEKO TEX Class 1 - tedy třída A v testování nebo dodatečně musíte látky nechat otestovat v Textilním zkušebním ústavu.
Látky pěstované v BIO kvalitě často nesou název GOTS ovčem ani tohle nezaručuje stálost prvků, barviv a absenci chemikálií.
Atesty dávají smysl i v dalších oblastech. Délky šnůrek okolo hlavičky, zapínání a jejich umístění a pevnost atd... Nikdo nechce, aby se dítě udusilo knoflíkem nebo se oběsilo na šnůře od zavinovačky.
Ověřte si tedy předem, jaké certifikace vaše látky splňují!
Strategie k úspěchu
Na začátku jsme si řekli o náročnosti handmade oblečení a nutnosti vkládat větší investice pro pořízení prvních skladových kousků. Pokud začínáte jako neznámá značka a pravděpodobně nemáte příliš peněz na rozjezd podnikání, může být tohle opravdu překážka.
Většina podnikatelek volí cestu zakázek, kdy nejprve ušijí první kousek, ten pak prodají zákazníkům formou zakázky s dodací lhůtou a následně po zaplacení objednávají materiály a dodávají hotový výrobek.
Problém ovšem nastává ve chvíly, kdy si vaši zákazníci objednají něco, na co dodavatelský obchod už nemá látku. Co potom?
Možné řešení je takové. Nakoupí si látky, komponenty a pak čekají, až získají zakázku. Takové skladové zásoby ale opět vážou peníze a není zde jistota, že se prodají.
Strategie k úspěchu v tomto velmi těžkém oboru je mít dobrý systém.
Systém prodeje a výroby. Buď mít dost peněz na rozjezd a vše si naskladňovat a pak prodávat a nebo prodávat, pak naskladňovat a nakonec vyrábět.
Díky tomu druhému modelu jsem během jednoho roku prodala handmade oblečení pro děti za 1.600.000 Kč. Bez nutnosti naskladňovat materiály.
Ale je to těžké. To bez debat. Dobře nastavený systém má cenu zlata. Já tento systém učím podnikatelky, které chtějí skutečně svoje podnikání posunout a přestat sbírat drobky po úspěšných. A pokud chceš vědět, jak rozjet svoji značku, začít skutečně prodávat a nepracovat po nocích, neztrácet se v tom, co první a co druhé. Přihlas se do mého 5. denního Workshopu - Pracuj méně, prodávej více.
Získej pozornost
V handmade existuje dnes přes 500 malých handmade značek, které nabízejí dětský sortiment. Většinu z nich najdete na sociálních sítích.
Facebook nebo Instagram
Zviditelnit se na sociálních sítích je stále taktika, kterou volí většina začínajících tvůrců a není špatná. Je ale poměrně časově nákladná.
V dnešní době je Instagram a Facebook přeplňený sděleními. Opravdu každý, kdo je na sítích soupeří o pozornost zákazníka s vámi. Každou hodinu je postováno cca 1153 tisíc postů!
To je poměrně velká konkurence.
Aby jste byly schopni zaujmout vašeho zákazníka organicky, musíte věnovat velkou péči tomu, jaké sdělení na sítě dáváte. Samozřejmě hodnotnější, zábavnější, promyšlenější sdělení vás bude stát velké množství času. Proto je dobré o obsahu, který zveřejňujete dobře přemýšlet. Přesto ale dokážete zaujmout opravdu malé promile zákazníků, kteří budou vašemu sdělení věnovat nějakou pozornost.
A o tu jde především.
Lidíi, kteří jsou na sítích jsou velmi přehlcení sděleními. Neustále na ně někde skáčou nějaké nabídky, neustále vidí moře slev všude, spousta obsahu je drastická, šokující, rozrušují naše zákazníky a často jim způsobují úzkosti.
V takovém moři příspěvků je nejlepší strategií přímá motivace, ukázky práce, zasvěcení do tématu.
Reklama
Reklama na sociálních sítích je dobrý strategie, jak získat pozornost. Začínající podnikatel tvůrce dětského oblečení potřebuje základnu skalních fanoušků aby jim mohl začít prodávat. Ale organickou cestou (rozuměj pouze postování příspěvků nebo reelsů bez přímé podpory penězi) se výsledků dosahuje poměrně těžko a je ta cesta zdlouhavá.
Pokud na rozjezd nespěcháte, pak vás potěší fakt, že se k první tisícovce fanoušků na sociálních sítích se dá dopracovat za cca 6 až 9 měsíců soustavné kvalitní práce na obsahu.
Pokud chcete být rychlejší a oslovit velkou spoustu lidí svými příspěvky a tak je dostat na váš eshop, nevyhnete se reklamě.
Nastavit reklamu není tak složité, jak se zdá. Nicméně to chce opět správné informace. Jaké jsou cíle reklamy, kolik můžete investovat do reklamy, na jak dlouho, jaké publikum chcete přivést, co má publikum udělat, jaká kreativa budete propagovat?
Nastavením reklamy to ale nekončí. O reklamu se musíte starat jako o svého zaměstnance. A sledovat jeho úspěchy a případně ji optimalizovat.
Místo
Několikrát jsem zmínila slovo e-shop. A ano, tohle je další z věcí, kterou doporučuji zařídit hned na začátku. Pokud budete prodávat dětské oblečení, je nejlepší strategií věnovat se čistě jen marketingu a výrobě, inovacím a návrhům a náběr objednávek nebo zakázek nechat na automatizovanějším řešení,
Tvůrci dělají často jednu zásadní chybu, nemají kde by svoje výrobky prodávali. Obracejí se ve snaze ušetřit peníze na Fler, posílají tam svoje zákazníky a nevědomky o ně přicházejí.
Nebo se spoléhají na to, že lidé napíšou, když něco budou chtít. Ale napsat e-mail nebo odkliknou nákup v košíku je velký rozdíl. Zatímco to první děláme neradi, protože to prostě v dnešní době vždy znamená nějaký typ " ŘEŠENÍ NĚČEHO", tak na druhý způsob jsme si zvykly celkem rychle a nákupy na eshopech meziročně stále rostou.
Nakoupit na e-shopu je velmi snadné. Díky objednávkovému formuláři snadno a rychle zákazník vyplní fakturační a dodací údaje a vy víte, kam mu máte balíček s hotovými kousky zaslat. Bez vaší práce a asistence.
Nemít jej znamená mít spoustu práce s vyplňováním objednávek, sáhodlouhé komunikace se zákazníky na e-mailech a chatech, při kterém ztratíte 60 % z nich.
S e-shopem navíc budujete svůj BRAND a pozici ve vyhledávačích. U nové značky není překvapením, že ji nikdo na Googlu (největší vyhledávač) nenajde ani na desáté stránce.
Pokud na zákazníka vyskočí na prvním místě e-shop, který hledá, pravděpodobnost, že nakoupí, je velká. U mě každé otevření kolekce nakupovalo takto shruba 70% zákazníků. Našli si mě ve vyhledávači nebo zadali napřímo adresu obchodu do adresního řádku v prohlížeči.
Doporučuji vybudovat si eshop na české pltaformě Shoptet.cz nebo na kanadské Shopify.com (pozor stáváte si Identifikovanou osobou k dani).
V dnešním článku jsem vám poodhalila proces, jak začít podnikat v handmade šití dětských oděvů. Pokud jste dočetli až sem a máte hlubokou depresi z toho, že všechno děláte napytel a motáte se v tom jako hadr v kýblu. Nebo nevíte vůbec kde to uchopit, nezoufejte.
Naskočte do mého Workshopu, který začíná už 24.6 a zjisti, jak začít.