"Uvaříte si kafe a jdete zkontrolovat objednávky. Skvělé. Přišly od včerejška hned tři. Nachystáte si stůl a začínáte balit první objednávku. Náušnice, které jste vyrobila předevčírem..."
Chcete to? Nikomu se nezodpovídat. Jen sama sobě. Žádné žádosti o dovolenou u nasraného šéfa. Žádné očr pro děti.
Sen? Nikoliv. Pro ženy, které se odhodlaly, denní realita.
I moje. Už několik let.
Co byste ale tvořila?
Myšlenky lítají sem a tam, nevíte, čemu věnovat pozornost – zda zjišťovat, co potřebujete za "posvěcení" od našeho státu, nebo vymýšlet, jak to vlastně prodáte.
A pak vás to přemůže a místo frontálního útoku a akce se dostáváte do paralýzy a nic neuděláte.
To chápu. Říká se tomu přehlcení a často to končí právě tím, že i když můžete udělat milion věcí, neuděláte nic.
Dnešní článek je tu pro vás. Napsala jsem ho jako rozcestník pro vaše myšlenkové pochody. Kotvu, která vám pomůže utřídit si myšlenky a přejít do akce.
Jdeme na to?
1. Proč musí být sakra silný!
Ať už tvoříte, malujete, děláte keramiku, vážete notesy nebo vymýšlíte samolepky, nejdůležitější PRVNÍ krok je zjistit, proč vlastně chcete podnikat. Proč chcete svůj koníček přetavit v příjem.
Otázka proč totiž není jen nějaký filozofický blábol, ale otevírá dosud ignorovaná vrátka v naší mysli a dovolí vám začít přemýšlet nad tím, co doopravdy potřebujete udělat jako první věc: co budete prodávat a za kolik peněz, kolik toho bude, kolik času strávíte nad prací a kolik času ušetříte pro rodinu.
První v řadě by měla být otázka: Proč to dělám? Co má moje podnikání zajistit?
Chcete vydělat na měsíční provozní náklady domácnosti? Výborně, už tady se dá začít a spočítat tu částku podrobně.
Chcete platit dětem koníčky, platit kino, sobě módu nebo odjet na dovolenou a celou ji zaplatit? Výborně! Další zásah. Spočítejte to korunu ke koruně!
Vaše PROČ vám dokáže takhle hezky vygenerovat naše CÍLE. O cílech bych mohla napsat celý článek a stejně by to nestačilo! O cílech si tedy povíme někdy příště.
2. Nevyrábějte věci, co nikdo nechce, to je k ničemu
V handmade podnikání jde primárně o produkty. Něco musíte prodávat, aby vám lidé mohli za to NĚCO zaplatit. To znamená, že dalším krokem, než se pustíte do technikálií okolo prodeje, je najít produkt.
A ne jen tak ledajaký produkt. Musí to být produkt, který lidé chtějí. Který se prodává a který má budoucnost. Nemá smysl se s nulovou zkušeností pouštět do prodeje neověřených výrobků, které ještě na trhu nejsou a nikdo je neověřil.
Vycházejme z premisy, že chceme vydělávat peníze a uspokojovat naše potřeby a cíle, a ne přebírat Nobelovku za nový objev. Ta první možnost bude totiž poměrně rychle dosažitelná, ta druhá bude trvat měsíce, ale spíše roky s nejistým výsledkem. Na trhu totiž už existuje prakticky všechno v různých provedeních. Není mnoho možností, které se nabízejí. Ale pokud o nějaké takové víte, tak šupky s ní na Patentový úřad a nechte si vyrobit průmyslový vzor. A tuhle věc si chraňte jako oko v hlavě.
Budeme ale nohama na zemi a pojďme se podívat na to, jak najít produkty, které můžete vyrábět a prodávat.
Základem je najít produkty, které jsou na trhu úspěšné. A nemusí to být jen náš trh. Mohou být úspěšné na jiných trzích. Viz můj článek o produktech, které mohou být v roce 2024 úspěšné i u nás a mají k tomu všechny předpoklady.
3. Použijte strategii úspěšných v hledání trendy produktů
1. Vyberte si niche (kategorii), kterou osobně znáte nebo je vám sympatická. Například tvorba hrnečků z pálené hlíny.
2. Najděte pomocí Googlu všechny úspěšné značky na našem trhu.
3. Najděte tyto značky i na dalších trzích, jako je Slovensko, Německo, USA.
4. Všímejte si odlišností mezi výrobky na domácím trhu a na cizích trzích.
5. Začněte procházet jednotlivé typy výrobků a hledat SOCIAL PROOFS – tj. znaky sociálního schválení.
6. Jakmile identifikujete produkty, které mají nejvíce znaků sociálního schválení, začněte se zajímat, zda existují další tvůrci jako vy, kteří dělají to samé. A projděte si jejich značku, úspěchy, historii. Zkrátka hledejte náznak toho, proč by to třeba nemělo fungovat.
7. Zkuste vyrobit první prototyp a ověřte si, zda dokážete takový kousek vyrobit.
8. Pokud takový výrobek dokážete vyrobit, dejte mu POO – POINT OF ORIGINALITY – neboli bod originality. Vytvořte dílo tak, aby neslo znaky vaší práce.
4. Než to pustíte na "živé" lidi, nejprve si to zkuste nanečisto
Dalším krokem, který následuje po tom, co identifikujete zajímavý produkt a vytvoříte prototyp, je:
Ověřit zájem publika
Nejrychlejší metodou je vytvořit reklamní příspěvek na Facebooku. To je rychlé, bude vás to sice něco stát, ale v porovnání s tím, co vás bude stát vytvoření a propagace něčeho, co nikdo neche, je to k nezaplacení.
Poté můžete spustit malý předprodej tohoto produktu.
Předprodej spusťte tak, že objednávky budete přijímat pomocí jednoduchého objednávkového formuláře, například od Simpleshop. Toto je nejrychlejší způsob, jak během 1-3 týdnů ověřit zájem o produkt bez extrémních nákladů. Díky tomuto malému pokusu zjistíte, zda je o produkt zájem.
Pokud i přes spoustu návštěv na vaší prodejní stránce neprodáte ani kus, je to možná známka toho, že o výrobek nebude zájem, nebo je třeba lépe pochopit nákupní chování ideálního klienta. A vytvořit strategii, jak výrobek prodat. Typicky u dražších produktů bude nákupní proces delší.
Pokud by měl mít:
- dostatečný počet návštěv (alespoň 100-300 lidí)
- měl by běžet delší dobu alespoň 1-7 dní
- nabídka musí být dobře připravená
Chcete vědět, jak lépe pochopit ideálního zákazníka? Registrujte se k webináři ZDE.
5. Nebuďte černá ovce, je to ostuda
Pokud jste již našli své "proč", provedli rešerši, vybrali vhodný produkt, vytvořili prototyp a získali zájem prvních sledujících, jste na skvělé cestě. Nyní je čas jít dál. Je důležité si uvědomit, že své první výrobky můžete prodávat svým zákazníkům i bez toho, aniž byste měli vyřízený živnostenský list a oprávnění podnikat.
Příležitostný příjem do výše 50 tisíc korun nemusíte nikde hlásit ani danit, pokud není pravidelný a pochází ze sporadické činnosti. První testování trhu tímto krásně splňuje, takže se nemusíte obávat tohoto kroku.
Dalším krokem, jakmile budete mít jasno, je legalizace podnikání. K tomu budete potřebovat živnostenské oprávnění. Postupujte takto:
1. Navštivte Živnostenský úřad v nejbližším městě; není nutné jít na úřad podle vašeho trvalého bydliště.
2. Podáte žádost o živnostenské oprávnění a společně s pracovníkem na přepážce vyberte obory, které chcete uvést do oprávnění. Doporučuji vybrat co nejvíce oborů, i když aktuálně potřebujete pouze jeden. Tímto zajistíte, že v budoucnu nemusíte běžet doplňovat oprávnění, pokud se rozhodnete například přidat šití k místnímu prodeji papírenského zboží nebo rozšířit šití o fotografickou činnost, atd. Toto se často stává a je dobré to takto předvídavě řešit.
3. Zaplatíte správní poplatek ve výši 1000 Kč na pokladně.
4. Následně musíte informovat vaši zdravotní pojišťovnu o získání živnostenského oprávnění. Během 30 dnů vám zdravotní pojišťovna písemně sdělí vaše zálohy na pojištění.
5. Stejně postupujte s ohláškou na Sociálním úřadě kvůli platbám sociálního pojištění.
Rozdíl mezi hlavní a vedlejší činností spočívá v objemu peněz, které zaplatíte na odvodech státu. U hlavní činnosti se předpokládá, že je to váš hlavní a jediný zdroj obživy, zatímco vedlejší činnost je pouze boční výdělek a podléhá nižším zálohám a jiným pravidlům. Přesně vám to sdělí školené zaměstnankyně na živnostenském úřadě. Podmínky pro vedlejší činnost zahrnují:
- Jste student do 26 let.
- Jste zaměstnancem, kde zaměstnavatel odvádí pojištění za vás.
- Pobíráte rodičovský příspěvek.
- Pobíráte mateřskou nebo předrodičovskou dovolenou.
- Pobíráte starobní nebo invalidní důchod.
Pokud nespadáte do žádné z těchto kategorií, budete považováni za OSVČ provozující hlavní činnost a platíte odpovídající zálohy na zdravotní a sociální pojištění. Jakmile obdržíte své živnostenské oprávnění (což obvykle trvá asi 7 dní od podání žádosti), obdržíte IČO - identifikační číslo plátce, které budete uvádět na fakturách, na webu a při komunikaci s úřady jako podnikatel.
V případě, že budete přijímat platby ze zahraničí, například za reklamu na Facebooku nebo za služby cizích aplikací, budete považováni za identifikovanou osobu k dani. Více informací najdete na příslušných a spolehlivých webových stránkách.
Vaše další kroky budou směřovat do banky, kde si zřídíte podnikatelský účet pro příjem platby od klientů a pro placení výdajů spojených s vaším podnikáním.
Případně doporučuji najít si daňového poradce, který vám bude k dispozici pro další otázky, ale není třeba se spěchat, pokud teprve začínáte.
6. Ukažte vaši práci světu
A je to. První nejtěžší kroky jsou za vámi. Máte produkt, který chcete vyrábět, víte, že je o něj zájem (nebo to tušíte, to se může samozřejmě ještě stokrát změnit), a máte za sebou i legalizaci podnikání.
Gratuluji. Není to tak těžké, jak se zdá.
V dalším kroku doporučuji zřídit si profil na sociálních sítích, pokud jej ještě nemáte. Můžete vytvořit jak Facebookovou stránku, tak Instagramový profil. Obě sociální sítě jsou si na první pohled dost podobné, ale komunity se v nich překrývají jen částečně. Instagram je rájem pro tvůrce a inspiraci, zatímco Facebook nabízí komunitní skupiny. Pro vás jako nového tvůrce je důležité začít sbírat publikum, které tvoří hlavně lidé, kteří by mohli mít zájem o váš produkt. Těmto lidem budeme říkat jednoduše - cílová skupina.
Jak oslovit cílovou skupinu? Existuje několik metod, které ráda vysvětlím na webináři, kam se můžete přihlásit zde.
Na sociálních sítích si zvolíte jméno profilu, napíšete krátké a výstižné bio (popis profilu) a pro začátek přidáte do hlavní fotografie profilu svoji fotku. Pro začátek to bude stačit. Určitě se nezaměřujte na vymýšlení loga, barviček a písma. Nejdůležitější je začít veřejně publikovat obsah a získat první sledující.
7. Zahřívejte publikum, pak prodávejte
Potřebujete, aby se o vás dozvěděli vaši budoucí zákazníci a abyste je mohli proměnit na nakupující. Nejúspěšnější taktika je postupné seznamování publika s vaší prací. Říkám tomu Zahřívání publika.
Zahřívání je jako příprava půdy pro budoucí nabídku. Hnojíte, přidáváte živiny v podobě obsahu, který lidi zajímá a je pro ně přínosný. Když je čas na sklizeň, nabídnete svůj produkt a zákazníci si ho s radostí koupí.
Aby se to mohlo stát, potřebujete:
- Publikovat zajímavý, poučný a přínosný obsah na sociálních sítích.
- Používat kvalitní fotografie, které ukazují váš proces, vás v práci a vaši tvorbu.
- Vytvářet video obsah (Reels, Stories), který přiláká mnoho lidí na váš profil bez velkých nákladů.
Zní to děsivě? Máte obavy z toho, že se budete muset ukazovat před lidmi? Nevěříte si? To je v pořádku, obavy jsou na místě. Ale musíte je překonat a naučit se publikovat a nechat lidi nahlédnout do vaší práce.
Co dělá nejlepší profily tvůrců úspěšné?
- Konzistentní obsah.
- Dobré a kvalitní fotografie.
- Pravidelné publikování.
- Příspěvky, které přinášejí hodnotu.
- Inspirativní obsah, který nadchne.
Jak začít s handmade podnikáním v roce 2024? Odvážně. Bojovně a s myšlenkou získat si srdce vašich zákazníků. Hlavně ale začít. Začít můžete i v mém webináři, kam se můžete přihlásit zdarma a kde se naučíte, jak začít s ničím a rozrůst se a vytvořit podnikání o 6ti cifrách.