Jak jsem uvedla do prodeje nový produkt
a za 5 dní získala bez placené reklamy
prodeje za 51 tis.
Dobrý den, ráda bych se vámi blíže seznámila. Kdo jsem?
Než se na to vrhneme, představím se vám. Kdo jsem?
Jmenuji se Helena Lachowiczová a jsem zamilovaná do marketingu, prodeje čehokoliv. Jsem lektorkou ve svém malém businessu a učím ženy prodávat produkty se strategií Launchování. Dále mám druhou část svého malého podnikání, které mi za posledních 12 měsíců vygenerovalo 2 990 000 Kč. Učím maminky šít v online kurzech a dělám pro ně dětské moderní střihy, které sama navrhuji.
Podnikám už deset let. Za tu dobu jsem si prošla několika fuckupy. Zbankrotovala jsem, když jsem si otevřela obchod s jezdeckými potřebami v místě, kde by si člověk neotevřel ani obchod s potravinami. Nakoupila jsem hromady zásob a pak jsem je nedokázala prodat.
Když jsem se z toho poučila a dostala se z dluhové pasti, začala jsem rozjíždět nové podnikání. Tentokrát jsem začala produkty sama vyrábět. Začala jsem šít čepičky ze zbytků látek a nakonec to přerostlo v podnikání s 6 milionovým ročním obratem.
Po několika letech jsem si ale uvědomila, že práce ve firmě a řízení velkého výrobního podniku není to, co jsem vždy chtěla dělat, a postupně jsme výrobu s 8 zaměstnanci utlumili a uzavřeli.
Ale to bych nebyla já, abych neměla už v merku něco dalšího. Vzala jsem všechny své střihy a začala se učit digitalizaci. Naučila jsem se natáčet návody, fotit postupy, tvořit celé kurzy.
Během 2 let jsem vytvořila krásnou značku pro švadlenky, kam se ženy rády vracejí pro nové střihy, další se připojují a nadšeně začínají svoji vlastní cestu. A jiné dokonce začínají podnikat.
Moje cesta a zkušenosti mě nakonec přivedly k nápadu rozběhnout i program, kde předávám to nejcennější, co mám – své znalosti, jak prodávat. Protože není nic, co bych za dobu od uzavření svého prvního projektu nedokázala prodat.
Mám nový produkt
Připravila jsem nový produkt. Střih na dětskou bundu. Tento produkt není ničím speciální, zvláštní, dokonce ani nejlepší na trhu.
Toho jsem si byla vědoma. Na trhu je nyní několik výrobců a každý z nich má tento produkt již dlouhou dobu zalistovaný. Okay, pojďme si říct, co mě vedlo k tomu, udělat podobný produkt? Proč jsem se vůbec namáhala?
Moje myšlenka směřovala k mé ideální zákaznici. I když je na trhu již několik dobře známých výrobců střihů a každý tento produkt má v různých provedeních, nikdo z nich nepracuje s konkurenčními výhodami, které mám já.
Věděla jsem, že vytvořím podobný střih, ale cílím jej na úplné začátečníky a na ženy, které mají málo času, často selhávají a mají problémy své projekty dokončovat. Cílím na maminky, které potřebují krok za krokem provést postupem a získat jistotu a zkušenosti, a samozřejmě to mít co nejjednodušší.
Oproti jiným výrobcům jsem si tedy byla jistá svými výhodami a poměrně v klidu jsem produkt navrhla a vytvořila první prototyp.
A zde to začíná být zajímavé.
Připravila jsem střih jako předprodej
Moje zkušenosti z jiných oborů prodeje mě tentokrát navedly na jinou cestu než jsem absolvovala doposud. "Nevíš, jestli to bude fungovat, jestli to bude někdo kupovat, tak to nejprve otestuj."
Tohle jsou moje myšlenky.
Ale, protože jsem se tak bála v novém prostředí vybočovat, prakticky jsem se toho nedržela.
Při uvedení nových produktů jsem dělala předtím tohle:
1. Celý jsem ho navrhla, vyhotovila do konečné posoby, nachystala prodej na eshopu
2. Udělala jeden nebo dva posty
3. Poslala jeden e-mail
Někdy se prodával sám hned ale ne nějak extra a někdy se neprodalo ani půl roku 10 kopií. Moje investice tedy do startu produktu byly v řádu desetitisíců korun a některé produkty si na sebe vydělaly prodejem až po roce.
A proto jsem TENTO produkt ještě nezačala ani digitalizovat, ani gradovat. Což jsou náročné procesy, které zaberou několik hodin. V tomto případě 10 hodin. S mou hodinovkou 3 400 Kč (vypočítáno podle průměrného výdělku na měsíc a počtu mých odpracovaných hodin v tom měsíci) to je výhled na tvorbu něčeho, co se vám možná ani nevrátí s investicí 34 000 Kč předem.
Ano, před dvěma roky jsem byla schopna investovat takový čas do střihu, který se zaplatil skoro až po dvou letech. Dnes jsem přestala. Uvědomila jsem si neefektivitu tohoto počínání a jak málo mám energie.
Do prototypizace jsem vložila již přes 10 hodin (to jinak nejde, jsou to nezbytné náklady na uvedení), ale kdybych neprodala ani kus v mém launchi, tak bych si velmi rozmyslela, zda tento produkt skutečně realizovat.
Proto jsem se rozhodla pro předprodej. I když u těchto produktů to není zvykem. Nikdy jsem to u nikoho nezaregistrovala. Tradice velí - odmakal a pak možná získáš odměnu. Ale já to chtěla jinak. Čas je důležitý artikl a nechci jej plýtvat na něco, co nikdo nechce.
Příprava mini kampaně s nejistými výsledky
Připravila jsem si plán Launche k uvedení na trh. Rozplánovala jsem si postup pro e-mailovou komunikaci a inspirovala jsem se zahraničním e-shopem, který představování nových produktů v mém segmentu má již dobře zvládnuté.
U tohoto e-shopu jsem potřebovala inspiraci ohledně formulací sdělení, délky e-mailu, umístění obrázků, celkově jsem potřebovala trochu toho kontextu pro moji cílovou skupinu. Dávala jsem si ale pozor, protože e-shop, který jsem si prohlížela pro inspiraci, sídlí v USA a potřebovala jsem si držet odstup. Naši zákazníci jsou poměrně odlišní než ti v USA. Jiná je kupní síla, jiná je motivace k šití a další rozdílnosti.
Proto jsem si brala inspiraci jen velmi opatrně a spíše se držela svého stylu komunikace a použila jsem rozložení, kde umisťují akční prvky, jak ukazují fotky, co je důležité.
Samozřejmě jsem si připravila klasickou sekvenci pro uvedení na trh, kterou používám již dlouho, ale pro moje digitální produkty jako jsou kurzy a školení. Pro střihy jsem ji zatím nepoužila.
Připravila jsem si tedy sekvenci:
1. 5 e-mailů za sebou
2. Vysegmentovala jsem si část z mých adresářů, která má zájem o střihy, nakoupila u mě nějaké střihy, nebo se přihlásila do Newsletteru o slevu na ně nebo si stáhla střihy zdarma.
3. Připravila jsem sekvenci pro uvedení na trh od první informace o novém střihu po tzv. poslední výzvu.