Pokud chlapy mají ve svých snech sexbomby, pak handmade podnikatelky mají ve svých snech Launch, který vyprodaly za 24 hodin! Ano. Tohle je vlhký sen podnikatelek a já se tomu vůbec nedivím.
Samotné se mi povedlo opakovaně vyprodat moji výrobní kapacitu do 24 hodin a jednou to trvalo dokonce jen 24 minut! Chcete důkaz?
Více se můžete mrknout sami do roku
Ještě než se pustíš do čtení, udělej první krok k tomu, aby se ti to povedlo také. Webinář, který odhaluje důležitou strategii.
Vyprodat svoje výrobky během prvního uvedení totiž není jen tak.
Je to status.
Je to pocta.
Je to rozhodně jasné "ANO" nejen pro vaše výrobky ale hlavně pro vás. Cítíte se právoplatně šťastní a hrdí a taky je na co.
Co se děje, když se výrobky vyprodají během prvního uvedení na trh?
Tak hlavně v tom hraje roli exkluzivita a potřeba vašich zákazníků vlastnit váš produkt. A ta vzniká v případě, kdy vaši zákazníci cítí, že bez těchto kousků nemohou dál "obrazně" žít. Chtějí být tak moc součástí vašeho bussinesu, že prostě musí koupit! WOW.
Tohle známe z historie a povídaček.
Fronta na banány? Jasně
"Stojí ti tu fronta, jak na banány": to se říká každému, kdo má NĚCO, co chce hromada lidí a jsou ochotni na to stát frontu.
Známe to z představení nových Apple produktů. Lidé jsou ochotni stát v dlouhých frontách, kde se spí, sedí, klábosí, jí a čtou se knihy, stanuje se, jen aby si mohli koupit nový Iphone!
Wow. Vyprodat během 24 hodin je prostě síla. Je to potvrzení statusu. Je to výhra. Vítězství. Je to jasný důkaz toho, že něco děláte sakra dobře.
Měla jsem tu výsadu a poctu, že jsem mohla zažít takový prodej na vlastní kůži. A hned několikrát. A řeknu vám. Je to vážně síla. Zažít pocit, kdy otevřete eshop a během sekundy přijde první, pak druhá, pak třetí objednávka.
A to píp, píp, píp, píp se nezastaví.
Neustává to a najednou vidíte, že musíte okamžitě zavřít eshop, nebo budete mít malér. Jste vyprodaní. A uběhlo přesně 24 minut!
Nevěřícně koukáte na stav účtu a na stav eshopu a nechápete, co se to právě stalo.
Dobře, tohle je skutečně sen každého podnikatele. Ne jen handmade podnikatelek a podnikatelů (pokud nemají v hlavách ty sexbomby, že jo) ale i online podnikatelů, kteří prodávají svoje Know how. Vyprodat chce prostě každý. Jak tedy na to? Existuje na to nějaký návod?
Jasně, že existuje.
Je to know how, které se dá replikovat. Pojďme se tedy podívat v tomto článku na to, co stojí za prodeji do 24 hodin?
Naprosto neodolatelná nabídka
Když se bavíme o úspěšném Launchi, který vyprodá do 24 hodin, tak se bavíme hlavně o neodolatelné nabídce, která musí naprosto perfektně sedět s potřebami a tužbami vašich ideálních zákazníků. To je naprosto zásadní. Pokud budete vytvářet produkty, které nikdo nechce a není o ně zájem, nemůžete čekat, že vyprodáte do 24 hodin. To je realita.
Co tedy udělat?
Sledujte svoji konkurenci i z řad velkých firem (protože logicky, to co funguje velkým firmám ve velkém, musí fungovat i vám v malinkém) a hledejte mezi produkty, které by mohly mít úspěch. Hledejte znaky sociálního schválení. Hledejte hromady nadšených zákazníků. To, že to podobné produkty prodává už jiná firma neznamená, že je nemůžete prodávat taky. Samozřejmě je dobré vytvořit vašemu výrobku POO - point of originality - ale rozhodně se nebojte vzít něco, co už existuje a vytvořit z toho něco, co můžete prodávat taky.
Výrobek jako takový nemusíte vymýšlet úplně od začátku. Trička se prodávají velmi úspěšně už řadu let a za tu dobu existuje na trhu nepřeberné množství tvarů, velikostí, provedení, designů triček. Ale stále se jedná o tričko.
Někdy to nemusí být jen jeden ÚSPĚŠNÝ produkt. Ty nejúspěšnější launche přicházejí z dokonale sladěných a ucelených nabídek, které jsou širší a dobře na sebe navazují. Pak se můžeme opřít o KVANTITOVÝ EFEKT - (což nemá nic společného s kvantovou mechanikou, ale je to můj ekvivalent pro kvantitu, TEDY VELKÉ MNOŽSTVÍ). Stejného efektu tedy dosáhnete i s řadou nebo kolekcí produktů. Což je dle mého názoru snazší než se soustředit na jednoho jednorožce, který by měl zazářit.
Jak najít produkty, které mají úspěch, ale ještě nejsou u nás masově rozšířené? Seznam jsem vytvořila zde.
Zahřívat a natěšit svoje publikum
Launche, který vám vyprodá vaši výrobní kapacitu nebo hotový sklad produktů, můžete dosáhnout i vy. Není to nepředstavitelná meta. Je to cíl. Krásný. Ale jako takový potřebuje dobrý plán.
Cíle bez plánu jsou jako lodě bez kormidel plující kamsi do nikam. Plují, ale nakonec nejspíš neskončí tam, kde chtěly. Pokud vůbec někde skončí.
Pokud chcete vyprodat Launch opravdu kompletně do 24 hodin a sedět před počítačem a zírat na přicházející objednávky, jásat a brečet nadšením, musíte pro to něco udělat.
Nepřijde to samo.
To něco je příprava a zahřívání publika. Musíte svoje zákazníky okouzlit, natěšit. Musíte jim dát ochutnávku. MUSÍTE se zkrátka postarat, aby byli nastoupení v prvních řadách, až začnete Launchovat svoje výrobky a tleskali a omdlévali nadšením, jako fanynky LUNETIKŮ za dob jejich slávy.
U Lunetiků na chvilku zůstaneme. Proč myslíte, že se jejich lístky tak skvěle prodávaly a koncerty byly plné omdlévajících slečen?
Lunetici byli neustále někde vidět. Rozhovory s Lunetiky byly na každém teenage plátku v repulice. Chodili do Chobotnice, poskytovali interview, fotili se, říkali o sobě různé informace. Nejraději jsme jako malé měly ty fotky, kde pánové vypadali, že zrovna o focení neví. Fotky, kde se mazlili se svými slečnami atd...
Neustále jsem se chtěly s těmi slečnami vyměnit a být tam, v tom náručí taky!
Lunetici dělali něco, co je základním stavebním kamenem a klíčem pro úspěšné Launche. Pánové byli hodně vidět, poskytovali nám hodnotu, poskytovali informace, které jsme chtěli vědět, ukazovali nám svoje zákulisí a pouštěli nás tam, kam mohla jen jejich slečna (obrazně). Dělali to dobře!
Vy chcete být jako Lunetici. I když pravděpodobně tu skupinu nemáte rádi. Potřebujete být vidět. Co nejvíce to jde. A potřebujete, aby na vás lidé získali závislost. Aby se těšili na to, co jste pro ně vyrobili. Co jste dokázali. Tohle je důležité hlavně v začátcích podnikání, kdy společně s vaší prací roste i počet vašich přívrženců a fanoušků.
Proto musíte svému publiku ukazovat vaše nápady, navnazovat je.
Soutěž o některý z produktů nebo kredit
Tato taktika má za cíl hlavně zvýšit povědomí a přivést na váš profil více nových tváří, které o vašem produktu nevěděli, ale hlavně zvýšit zapojení dosavadních fanoušků, kteří třebas již nějakou dobu vaše příspěvky neviděli a tak se jim zůstávají algorytmem Instagramu nebo Facebooku skryté.
Důležité je pochopit, že uspořádání tzv Giveaway nemá většinou za následek okamžité nákupy, ale zvyšuje povědomí o vás a značce a pomáhá vám dostat se k lidem, kteří o vás nevědí a můžete je snadno oslovit. Já jsem sílu soutěží sama při svých launchech používala. Ne vždy s úspěchem. Ale vždy to mělo určitý dopad. Rozhodně to není samospásné řešení.
Soutěže se šíří krásně organicky sami. Ale musí mít určitá pravidla. Pojďme se na ně podívat.
- Soutěž musí trvat alespoň 7 dní ale méně než 14 dní. Delší soutěže ztrácejí s každým dnem na drivu.
- Soutěž musí být skutečně motivující. Například soutěž o 10% slevu vám rozhodně nepřinese to, co čekáte.
- Soutěž musí mít pravidla, díky kterým vám pomohou lidí soutěže šířit sami, například LIKE, KOMENTÁŘ a podmínkou vždy sledování účtu tvůrce. Nesmíte si však vynutit označení. Můžete o ně požádat. Slušně.
Nezapomeňte, že čím více podmínek dáte, tím hůře se bude šířit. Ale pokud nedáte žádné, pravděpodobně nachytáte na svůj profil spoustu "čumilů a milovníků hazardu!".
Dobrá soutěž dopřeje více interakcí, je velmi motivující a je spuštěná výrazně dříve, než začneme Launchovat výrobky a musí skončit před předprodejem.
Proč?
- Protože, pokud by byla výhra třeba kupon na nákup, lidé by čekali na skončení soutěže, zda náhodou nezískají slevu a launch by se vám takto kanibalizoval.
- Protože by lidé věnovali pozornost soutěži a ne tolik tomu, co launchujete.
- Protože i vám se bude tříštit pozornost a neuděláte vše dobře
Emailingový seznam první
Pokud máte web, sbírejte emaily svých zákazníků i pokud zrovna nenakupují. Můžete nabídnout 10% slevu na nákup. Dopravu zdarma za registraci. Nebo je motivovat ještě jinak. Je spousta způsobů, jak přimět zákazníky registrovat se k emailingu.
Emailový list, který nasbíráte složený z lidí, kteří u vás chtějí nakupovat, poptávali produkty nebo z lidí, kteří již nakoupili, je opravdu nedocenitelný nástroj.
Je obecně známá pravda, že lidé, kteří u vás nakoupili jednou, pravděpodobně budou mnohem blíže k dalším nákupu, než lidé, kteří u vás nikdy nic nenakoupili.
Ale má to samosebou svoje limity!
- lidé musí být spokojení
- nesmíte jim prodávat opakovaně to samé, třeba pokud u vás jednou koupili koně, pravděpodobnost, že si koupí následující měsíc nového koně prudce klesá a akorát je to naštve, že jo...
Umění pracovat se svojí nabídkou a opakovanými nákupy je opravdu umění. Jako třeba Aikido. Je třeba pochopit nákupní chování vašeho zákazníka a nabídky jako takové a pak můžete kouzlit a budete mít neuvěřitelné úspěchy.
Vraťme se ale k tomu seznamu. Pokud jej máte, je důležité začít informovat své zákazníky s předstihem o vaší nabídce a to tak často, jak to jen jde. Klidně každý den a poslední den před startem launche klidně 2 x až 3 denně.
Říkáte si, to je moc??? Sakra, já nejsem žádný spamer?
Spam je ale něco jiného. Jedná se o nevyžádanou poštu. Zatímco vaši poštu si lidé výslovně vyžádali. Nebo ne?
Pak nemusíte mít sami v sobě žádné etické námitky. Emailing je hojný a nejen vy za den odešlete vašemu zákazníkovi email. Dostane jich pravděpodobně okolo 40 až 50. A pokud pošlete jedno malé upozornění týden před akcí, v záplavě emailů se vaše sdělení úplně ztratí. A máte po ptákách.
Nebojte se uplatnit pravidlo 4. na emailing. Co je pravidlo 4 a jak jej uplatňovat pro zvýšení prodejů učím svoje žákyně v kurzu Handmade selling systém, kde se krok za krokem učí postavit nabídku, vytvořit web a prodávat zákazníkum na launchých (kurz otevírám již dvakrát ročně)
Pokud máte již celkem slušnou databázi zákazníků, můžete pro ně uspořádat speciální Pre-launch za zvýhodněných podmínek na nějaké krátké časové okno před spuštěním regulerního prodeje. Zvýhodnění může být doprava zdarma, malá sleva pro prvních 20 nebo podobné výhody, které motivují k nákupu.
Zapojte influencerky a influencery
Poslední můj typ pro vás, jak dosáhnout vyprodání během 24 hodin je, získejte influencer/a ku, která vám s vyprodáním pomůže. Spolupráce s Influencery je pro handmade podnikatele důležitou součástí marketingu a je dobré začít hledat a budovat vztahy s influencery cíleně už od začátku podnikání.
Osobně jsem měla vždy několik influencerek, které pomáhaly propagovat moje produkty kontinuálně (tedy i v době, kdy jsem nelanchovala) a pak při samotných launchých.
Nejlépe mi fungovala ta kontinuální spolupráce. Influencerky měly skvělá publika, která měla jejich sdělení ráda a díky tomu fungovala krásně přenesená autorita z influencerek na mě a můj brand.
Jinými slovy, jejich fanoušci mi věřili, protože věřili jí.
PŘENESENÁ AUTORITA skutečně funguje skvěle. Ale musí jít o skutečně autentické příspěvky, vyjádření. Ne jen o prostou reklamu bez jakékoliv přidané hodnoty.
Neplatí ani to, že obrovský influencer, rovná se kvalitní publikum. Ideální je mít skutečně dobrého influencera, který má 1000 skalních fanoušků, kteří pravidelně s ním interagují, než takového který má 200 tisíc ale prakticky s ním nikdo neinteraguje.
Jsi připravena udělat vše proto, aby jsi vyprodala i ty do 24 hodin? Nebo dříve?