Tajemství úspěchu: Proč někteří prodejci digitálních tvůrčích produktů prodávají svoje návody jako na krámě a jiní ne?

Tajemství úspěchu: Proč někteří prodejci digitálních tvůrčích produktů prodávají svoje návody jako na krámě a jiní ne?

Alena (jména jsou pozměněna) začala tvořit svoje první návody na háčkování kabelek už před třemi roky. Dodnes má profil na Fleru a prodala pouze několik málo svých návodů. Její podnikání jí nepřináší potřebnou podporu a Alena přestala věřit, že její návody mohou být dobré a prodávat se tak, jak to vidí okolo sebe u jiných tvůrců.

Naproti tomu Beáta začala před jedním rokem. Tvoří návody na háčkování stejně jako Alena. Za tu dobu jich má ve svém portfoliu o polovinu méně než Alena, ale Beáta prodává každý měsíc 30 až 50 kopií svých návodů a má příjem takový, že si mohla dovolit nenastoupit po mateřské do práce a věnovat se tvorbě.

 

V čem se liší tyhle dva příběhy?

Lajk by řekl, že Alena má návody méně kvalitní a proto neprodává. Nebo si můžete myslet, že je něco špatně s Alenou a Beáta má prostě větší štěstí.

Ale tohle není příběh o štěstí ale o prosté lidské práci a správných informacích. 

Ahoj jmenuji se Helena Lachowiczová. Jsem podnikatelka, tvůrkyně a matka. Vlastním podnikání s digitálními střihy (www.sibabi.cz) a kurzy a moje roční příjmy z tohoto podnikání dosahují 3,5 milionů korun.

Dnes se s vámi chci podělit o zásadní věc, která může zabrzdit i tu nejlepší myšlenku a díky ní buď vaše podnikání pojede jako namazaný stroj nebo naopak zasekne svoje hřídele a dál už nepojede.

 

Štěstí pomůže tomu, kdo si umí pomoci sám

Kde se stala chyba v předchozích příkladech?

Řeknu vám, že ani nemusím být expert na háčkování a tyhle dvě ženy znát a vidím, kde se stala chyba. Zatímco obě jsou perfektní tvůrkyně, umí dobře svoje řemeslo a měli chuť vytvořit si slušný podnikání, které jim zajistí stabilitu při tvorbě, Alena udělala zásadní chybu.

Jakou?

Alena začala tvořit to, co uznala za vhodné. Udělala několik návodů, které měla pocit, že se budou dobře prodávat a umístila je na jedinou platformu, kterou uměla ovládat a kterou v tu dobu znala.

Neudělala důležitou práci, kterou udělat měla a díky ní se připravila o zákazníky, o prodeje a také o chuť pokračovat.

A já se ani nedivím. Když něčemu věnujete energii a ono to pak není takové, jak jste si vysnily, jednoduše to může každého z demotivovat.

Beáta tuhle práci udělala. Sice si nevěřila ale šla na to dobře, měla správné informace, už předtím prodávala nějaké své výrobky a snažila se tímto směrem stále vzdělávat. Pochopila, že prodej je důležitější než tvorba a tak se posledních několik let soustavně učila. Z knih, podcastů, sledovala svoje konkurenty, zkoušela a testovala.

A když přišel její první digitální počin, vrhla se nejprve na tuhle práci. 

 

Tady se láme chleba a rozhoduje se o úspěchu

Dobře. 

Alena tedy neměla dostatek informací a tak se její neúspěch jen vezl. Díky tomu, že první dny, týdny, nic neprodala, přestala svoji pozornost zaměřovat tímto směrem a vrátila se ke své práci v kanceláři.

Beáta ale prodala hned v prvních dnech několik kopií jejího prvního produktu a to ji velmi motivovalo pokračovat.

Vidíte ten rozdíl?

První úspěch mnohdy rozhoduje o tom, zda to zabalíme nebo zůstaneme a pracujeme na tom dál. 

I já jsem mohla mít cestu úplně jinou. Kdyby moje první digitální střihy nezažily úspěch bylo by to demotivující a pravděpodobně bych se k tomu nevrátila.

Důležitý je tedy zažít si ten první úspěch. Ne proto, aby jste si vydělali dost peněz. To se nestane a nestává se to prakticky nikdy. Aby člověk prvním prodejem vydělal guču peněz. Ale i malý úspěch vám dodá to správné momentum (točivý moment).

 

3 věci, které rozhodují o úspěchu

O vašem prvním úspěchu bude hodně rozhodovat, zda víte, co děláte. Nemusíte být nutně dokonalé. Dokonce nemusíte mít ani e-shop. Ale musíte vědět, co děláte a domýšlet důsledky toho, co děláte nebo ne. 


1. Potřebujete vědět, jak to funguje

Když si objednáte dovolenou, taky si jdete zjistit vše o cílové destinaci. Jednak aby jste se připravili, jednak proto, že chcete nahodit tzv "mimikry". To je přirozené. Chcete působit v cizím prostředí nerušivě a umět komunikovat. Zjistíte si, jak zdravit, jak si objednat jídlo, co se sluší. Zjistíte si, že do mešity nemůžete bez dlouhého oděvu atd..

Stejně byste to měli udělat i když se chystáte prodávat digitální návody na tvorbu třeba háčkovaných kabelek. Musíte si zjistit, jak to funguje.

  • Jaká je motivace lidí koupit si návod?
  • Proč to dělají a co od toho čekají?
  • Jak a kde vyhledávají návody?
  • Čeho se osobně bojí?
  • Je na trhu konkurence? 
  • Jak se chová, kde prodává?

Tento prvotní vhled do nové situace vám pomůže vidět hodně věcí, které nemůžete ignorovat. Například tady by Alena zjistila, že lidé se chtějí naučit uháčkovat konkrétní designy, které náhodou potkali na Pinterestu a teď hledají na Youtube a Google vyhledávači.

Zjistila by, že pokud se bude zdržovat na Fleru, tak bohužel nemá příliš šanci zkřížit cestu svým zákazníkům a tedy se úplně míjí... A proto ji nikdo nikdy neobjevil.

 

2. Musíte znát svého zákazníka a znát jeho potřeby

Protože o zákazníkovi možná slyšíte poprvé, řeknu jednu věc. Je to bezesporu ten nejdůležitější člověk ve vašem podnikání. A proto potřebujete o něm vědět naprosto všechno.

Ale pozor. Není třeba vědět, jestli je vegan nebo třeba milovník fotbalu. I když i tohle dokáže hodně napovědět o preferencích vašeho zákazníka.

Potřebujete hlavně vědět:

  • Jak na tom váš zákazník je -  je to začátečník? Pokročilý?
  • Co hledá, jaká je jeho motivace?
  • Je nováček? Nebo je zamilovaný do procesu?
  • Kde se pohybuje? Kde hledá odpovědi na svoje touhy?
  • Jak mu pomáhá tvorba a co ho motivuje
  • Kolik je ochotný do svého koníčku investovat?
  • Čeho se bojí? Jaké má strachy?
  • Jaké má touhy?

 

Pokud o tom člověku nevíte nic, těžko mu dokážete prodat. Je nutný si uvědomit, že internet je sice obrovský a takřka bez limitů a zdí. A můžete prodávat takřka komukoliv. Co ale není snadné je právě to oslovení zákazníka a získání jeho pozornosti. A to se vám nepovede, pokud tohle nebudete vědět.

 

3. Dávejte lidem, co chtějí

Nejčastěji lidé selhávají ve chvíli, kdy nedokáží připravit takovou nabídku, která zákazníkovi dá přesně to, po čem toužil.

Nejčastěji vidím, že tvůrci chtějí učit zákazníky:

  • jak plést macramé
  • jak šít
  • jak péct perníčky
  • jak udělat polevu

Ale je to to, co lidé v první řadě chtějí?

Ne

Lidé se nechtějí učit plést macramé. Chtějí si uplést krásný macrame závěs na svoji zeď!

Lidé se nechtějí učit šít. Chtějí si ušít tričko!

Lidé nechtějí péct perníčky. Chtějí krásný a sladký pečivo pro návštěvu na svátky!

Lidé nechtějí dělat polevu. Chtějí nazdobit sušenky se zajícem tak, aby učitelky ve škole plakaly dojetím.

 

Motivace lidí je velmi důležitá a bude dělící čarou mezi tím, zda uspějete nebo ne.

 

Co si vzít z dnešního článku?

Pro váš úspěch není důležité, zda umíte vyrobit návod nebo ne. Je důležité mít správné informace a umět s nimi pracovat. 

Základní strategii si můžeš účinně nastavit už za 4 týdny v kurzu Digitální tvorba.

 

 

Díky za pozornost 

Helena Lachowiczová

www.sibabi.cz

www.lachowiczova.cz

 

Back to blog

Leave a comment